Canada - dag 4

10 september 2022 - Victoria, Canada

Dag 4

Change of plans. Vandaag stond eigenlijk een kampeertrip gepland, op zo’n anderhalf uur rijden ten oosten van Vancouver. Aangezien ik daar pas rond een uur of 1 naartoe zou gaan, deed ik het opstaan, ontbijten en uitchecken rustig aan. De nieuwe meid die gisteren op de zaal (lees: kamer) is gekomen, bleek een gesprek erg te waarderen, dus toen ik naar haar plannen vroeg wist ik niet dat ik de stop had losgetrokken die ervoor zou zorgen dat ik bijna te laat bij het ontbijt zou zijn. Na haar vriendelijk toch dringend verteld te hebben dat ik nu echt naar het ontbijt moest gaan, bleek dat er geen borden meer over waren, de toppings voor de bagels al weg waren gehaald en de melk bij de havermout op was. Gelukkig heb ik met een servet als bord, overgebleven jam en cream cheese als topping en gevonden havermelk (nog beter dan echte melk) toch een fatsoenlijk ontbijt in elkaar geflanst. Na het ontbijt kreeg ik alleen slecht nieuws: zuidwest Canada heeft momenteel erg last van bosbranden. Jasper zit hierdoor bijvoorbeeld al 5 dagen zonder stroom. Ook de plek waar we zouden kamperen bleek niet geheel veilig te zijn. Een brand verderop zorgde voor rook en een slechte lucht en daarom (en vanwege de verdere veiligheid) hebben we besloten om de kampeertrip uit te stellen. Ik besloot daarom mijn reis naar Vancouver Island 1 dag naar voren te halen. Een belletje naar het hostel (die helaas al vol zat), een snelle zoektocht op Airbnb en een boeking van de ferry naar het eiland, en ik was weer on track.

Omdat ik de ferry van 15:00 had geboekt, had ik nog genoeg tijd om de stad in te gaan (houd deze zin vast – erg ironisch met betrekking tot de rest van het verhaal). Ik besloot om op het dakterras van de public library mijn nieuw-gekochte-tweedehands-boek te lezen en van het zonnetje te genieten. Ik heb de public library een paar dagen geleden per toeval ontdekt, omdat ik mijn auto in de parkeergarage onder het gebouw heb geparkeerd. Het is een gebouw van zo’n 9 verdiepingen, gelegen in een passage met andere winkels (zoals de boekenwinkel met ‘afgedankte’ boeken van de bibliotheek waarvan de opbrengst aan een goed doel wordt gedoneerd) en heeft dus een heerlijk dakterras. Na hier een tijdje te hebben gezeten, besloot ik om mijn lunch (een bak sushi) te halen en richting de auto te lopen. Gezien ze aanraden om minimaal een half uur voor de ferry vertrekt aanwezig te zijn, zou ik nog een half uur hebben om op tijd te komen. Ware het niet dat ik de verkeerde opstap (die ene in het noorden van Vancouver, op een paar kilometer afstand) in mijn hoofd had en het eigenlijk de andere opstap (die ene in een heel andere stad, zo’n 40 km ten zuiden van downtown Vancouver terwijl het nog steeds wordt aangegeven als de ferry van ‘Vanvouver’ naar Victoria) was. Ik kwam harstikke te laat. Ik kwam 14:58 aan en hoorde de hoorn van de ferry al gaan om haar vertrek aan te kondigen. Helaas. Gelukkig kon ik op basis van mijn reservering een kaartje krijgen voor de volgende ferry en hoefde ik alleen het verschil in prijs bij te betalen. Iets minder gelukkig is dat ik 2 uur moest wachten. Gaf me in ieder geval genoeg tijd om Netflix-kijkend mijn sushi te eten. Tijdens het wachten veranderde de felblauwe lucht in een rode, rokerige lucht (gevolg van de bosbranden verderop) en zakte de temperatuur daarmee ook, zodat ik helaas mijn korte broek moest verwisselen voor een lange.

De ferry duurt zo’n anderhalf uur en brengt je – surprise, surprise – niet ín Victoria, maar in Swartz Bay, op zo’n 30 km van Victoria. In het laatste deel van de ferrytocht vaar je langs een aantal kleinere eilanden die voor de kust van Vancouver Island liggen. De kustlijn en de natuur van de eilanden doen me heel erg denken aan de natuur die ik in Noorwegen heb gezien, wat me erg blij maakt. Een klein half uur na aankomst in Swartz Bay arriveerde ik bij mijn Airbnb. De kamer is schattig, de keuken en badkamer schoon en het beste van alles: geen parkeerkosten! Morgen zal ik Victoria en omgeving gaan verkennen.

Dingen die ik vandaag heb geleerd:

-          De California roll wordt hier gemaakt met een soort mouse van krab in plaats van (grote) stukjes krab. Ik dacht dat het lag aan mijn eerste ervaring met sushi (de avond dat ik aankwam), maar het blijkt dus standaard te zijn. Ik weet nog niet of ik fan ben.

-          Ook huurauto’s kan ik tijdens het reizen in een mum van tijd omtoveren tot mijn tweede huis, met alle spullen (los, op de verschillende stoelen of op de grond) binnen handbereik.

1. Esther:
    11 september 2022