Canada - dag 2

8 september 2022 - Vancouver, Canada

Door mijn jetlag was ik vanochtend om 06:00 al klaarwakker. Gedurende de nacht ook een paar keer wakker geweest, maar al met al kon ik toch nog redelijk doorslapen. Iedereen die dit leest, weet dat ik normaal nooit zo vroeg wakker ben, zelfs niet als ik zo vroeg wakker zou moeten zijn. Maar ik moet zeggen dat het wel zijn voordelen heeft. Ik had meer dan genoeg tijd om rustig op te starten, in de overlappende paar uur dat het zowel in Canada als in Nederland dag is iedereen van het thuisfront te laten weten dat ik nog leef (grapje mam en pap) en uit te zoeken wat ik volgens internet allemaal móét hebben gezien tijdens mijn verblijf in Vancouver. Ik moet zeggen dat dat laatste nogal een opgave was. Tuurlijk kom je op de verschillende sites wel steeds dezelfde dingen tegen, maar omdat Vancouver best uitgestrekt is, zijn veel dingen niet heel dichtbij. Ook al ligt mijn hotel in “Downtown Vancouver” – en daardoor volgens Booking.com in het centrum – de municipality van Vancouver (ofwel ‘Metro Vancouver’) heeft een oppervlakte van een kleine 3,000 m2. Ter vergelijking: dit is bijna 10 keer zo groot als Rotterdam. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de municipality ook andere steden omvat (Noord Vancouver, West Vancouver, Richmond…), maar die vallen nog steeds onder gemeente Vancouver en komen dus ook doodleuk naar boven als je op bezienswaardigheden in Vancouver zoekt. Daarnaast zijn de helft van de bezienswaardigheden dingen rond Vancouver (de municipality, niet de stad). Ik heb daarom uiteindelijk maar besloten om vandaag een aantal dingen in de buurt op te zoeken en morgen de auto te pakken en verder te rijden om wat dingen te zien.

Mijn eerste stop was Gastown. Dit is een wijk die bekend staat om haar gemoedelijke, levendige sfeer en haar kiezelsteentjes. Ik moet zeggen dat ik nog steeds op zoek ben naar de kiezelsteentjes, maar misschien dat ik verwend ben met mijn ervaringen in Noorwegen en Oxford afgelopen jaar. Het is best een gezellige straat (een echte wijk kun je het niet noemen), zeker in contrast met de urbanisatie eromheen. Vancouver oogt heel modern, met overal grote wolkenkrabbers, drukke straten en op elke hoek werkzaamheden. Nu sprak ik een tweetal meiden in het hostel waar ik vanavond verblijf en die vertelden me dat dat geldt voor ongeveer elke grote stad in Canada. Met deze ‘kiezelsteentjes’ moet ik het dus maar doen. Na een lekkere lunch in een café (uitgeroepen tot beste café in Gastown) en een korte stop bij de Gastown Steam Clock (een beroemde klok uit 1977 die door stoom wordt aangedreven en fluitend de tijd aangeeft), ben ik naar de Vancouver Lookout gegaan. Dit is een hoge toren waar je voor omgerekend 15 euro met de lift naar boven kan en over heel Vancouver kan kijken. Zeker een aanrader!

Na de lookout heb ik een fiets gehuurd om naar het Stanley Parc te fietsen. Dit is een groot stadspark (5% groter dan Central Park – alsof ze het erom doen) omgeven door water waar ook veel locals naartoe gaan. Hier heb ik een rondje gefietst en een tijdje van de zon genoten. Helaas was het alleen mogelijk om de fiets voor 2 uur te huren, dus ik moest op tijd terug. Dit gaf me wel gelijk de gelegenheid om vroeg in te checken bij mijn volgende bestemming: Samesun Hostel. Nog steeds in dezelfde wijk als mijn vorige hotel, maar nu met 6 bedden op een kamer in plaats van 1 (en in een net zo grote kamer). Gezien mijn plannen voor morgen heb ik gelijk nog een nacht bijgeboekt. Het voordeel van in het centrum zitten is dat de supermarkt altijd dichtbij is. Daarom heb ik gelijk wat boodschappen gedaan voor het avondeten waarbij ik – voor de 43e keer vandaag – schrok van de prijzen. Een zak chips: €3,50. Een potje pesto: €2,50. Een blikje – ongekoelde – red bull: €2,75. De red bull heb ik overigens niet genomen, maar is voor mij altijd een goede maatstaf om de hoogte van de prijzen (en in Nederland specifiek: de inflatie) te bepalen. Het is maar goed dat ik gespaard heb. Na het avondeten heb ik het rustig aan gedaan en ik ben van plan vroeg te slapen om de overblijvende effecten van de jetlag zo goed mogelijk tegen te gaan. Daarnaast is het ontbijt ook redelijk vroeg, dus genoeg reden om zo het licht uit te doen. Tot morgen!

Dingen die ik vandaag heb geleerd:

-          Wiet is legaal in Canada. En dat is zeker te ruiken in Vancouver.

-          In restaurants krijg je ‘gewoon’ kraanwater en wordt dit niet aan je doorberekend (kan Nederland nog wat van leren).

-          Queen Elizabeth staat op de Canadese dollar. Ik heb hier overigens nog geen vlaggen halfstok zien hangen voor haar.

PS: voor filmpjes van de Steam Clock en de Lookout moet je even op 'filmpjes' klikken. Helaas kan ik deze nog steeds niet toevoegen aan het verhaal.

Vliegtuig

Vancouver downtown