Canada - dag 5

12 september 2022 - Jordan River, Canada

Vandaag was een relatieve rustdag. Nadat ik langzaamaan wakker was geworden en op was gestart in de Airbnb, ben ik naar de supermarkt gegaan om wat inkopen te doen. In vergelijking met Noorwegen ben ik tot nu toe best goed bezig qua groenten: tot nu toe heb ik bijna iedere avond zelf gekookt en altijd iets van groenten in het gerecht verwerkt. Ter vergelijking: vorig jaar zat er al gauw een week bij waar ik alleen maar Adventure food en noedels heb gegeten. Er valt alleen nog wel wat te verbeteren op het gebied van fruit en daarom besloot ik om wat aardbeien en sinaasappels in te kopen voor mijn trip naar het strand. Als je internet mag geloven, zijn de meeste bezienswaardigheden van Victoria te vinden buiten Victoria (goh, wat herkenbaar). Eén van die bezienswaardigheden was ik erg benieuwd naar en dat is Mystic Beach. Dit is een afgelegen strand die je kunt bereiken door een wandeling van 2 kilometer door het regenwoud. Het strand bevindt zich alleen wel op zo’n 75 minuten rijden van de stad, dus ik was weer blij dat ik mijn huurautootje heb.

Na de stop bij de supermarkt begon ik aan de rit naar Mystic Beach. De weg ernaartoe loopt – nadat je Sooke voorbij bent gereden – grotendeels langs de zuidkust van Vancouver Island. Zo zuidelijk zelfs, dat ik zowel op de heenweg als op de terugweg van 1200 sms-berichten kreeg die me verwelkomden in de Verenigde Staten. Op sommige punten van de rit kan je glimpen opvangen van het immense uitzicht van de kust en de oceaan. Het is alleen niet mogelijk om je auto zomaar langs de weg te zetten en vaak genoeg werd het uitzicht snel weer belemmerd door bomen. Dit deel van Vancouver Island (en misschien ook wel andere delen, maar dat kan ik nu nog niet beoordelen) is namelijk goed begroeid met regenwoud. Dit maakte de wandeling naar het strand ook heel indrukwekkend. Eenmaal aangekomen bij het begin van de trail, kun je je auto op de parkeerplaats zetten en vervolgens aan je hike beginnen. De 2 kilometer die ik heb gelopen is maar een klein deel van de hele Juan de Fuca Marine Trail. Deze trail loopt door het regenwoud langs alle verschillende stranden en brengt je ook bij verschillende campingplaatsen. Ik keek al verrast op toen ik mensen met een volgepakte backpack en wandelschoenen aan de wandeling zag beginnen en vroeg me af of ze wisten dat het een wandeling van 2 kilometer naar een strand was. Maar blijkt maar weer dat ik niet zo snel moet oordelen: deze mensen gingen waarschijnlijk nog een kilometer of 10 verder en bleven op 1 van de campingplaatsen overnachten. Aangezien ik al mijn spullen bij had en zo onder de indruk was van het regenwoud (de foto’s geven niet eens half weer hoe mooi het is) heb ik nog even getwijfeld om het hostel van vanavond te laten voor wat het is en hetzelfde te doen als de volgepakte kampeerders die mij voorgingen. Toen besefte ik dat ik nog steeds gas moet kopen voor mijn gasstel (mijn powerbanks ziet de douane misschien nog door de vingers, maar een paar gasflessen denk ik niet). Als ik niet eens in staat ben om water op te warmen voor mijn Adventure Food (in worst-case-scenario dat ik ergens alleen sta en het aan niemand kan vragen), wordt het toch wel afzien. Daarom besloot ik toch maar licht-bepakt naar het strand te gaan.

De wandeling door het regenwoud was ontzettend vet en ik heb er waarschijnlijk 2 keer zo lang over gedaan als dat nodig was omdat ik zo vaak stopte, deels om mezelf te verwonderen en deels om te luisteren voor vreemde geluiden – je weet het nooit, met beren en cougars. Gelukkig ben ik niets geks tegengekomen en stond ik een uurtje later op het strand. Het strand is een heel ongerept steenstrand met aan het einde een waterval. De waterval was nu alleen geen waterval (waarschijnlijk door de droogte in dit deel van Canada). De schommel die achter de waterval aan een overhangende rots is opgehangen, hing er nog wel. Erg aandoenlijk om te zien. Ik ben er alleen niet naartoe gelopen, omdat het vloed was en dat betekende dat je door het water moest. Anderen waren iets minder chicken dan ik en zwommen zelfs in het ijskoude water, dus misschien moet ik me niet zo aanstellen. Na een uur of 2 op het strand te hebben gelegen, ben ik rustig aan terug gegaan naar de parkeerplaats om naar het hostel te vertrekken.

Een kleine anderhalf uur later arriveerde ik bij het hostel. Dit hostel is een stuk goedkoper dan het hostel in Vanouver. Ook een stuk meer gedateerd. Aan de andere kant kun je hier gratis ontbijt en avondeten krijgen en dat liet ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. De rest van de avond heb ik gevuld met 2 borden rijst en bonensoep (volgens mij gewoon chili con carne zonder de carne) en leuke gesprekken met een Duits stel dat het komende jaar hier zal gaan werken en reizen. Minpuntje van de avond is dat de jongen van het stel me rond 22:00 wees op het feit dat je naast het gratis avondeten ook een gratis drankje (bier of wijn) kon krijgen, maar dat dat maar tot 20:00 gold. Gratis bier gemist dus. Rond 22:30 vielen mijn ogen echt dicht en ben ik richting de zaal vertrokken. Morgen ben ik van plan om naar Nanaimo te gaan en daar een walvistour te doen. Het kan zijn dat mijn volgende blog iets later zal zijn gezien ik mijn tent nu toch echt wil gaan gebruiken en waarschijnlijk op een camping zal staan. Ik zal mijn best doen er 1 uit te zoeken met wifi, zodat ik jullie op de hoogte kan houden ;).

ps: voor de video's moeten jullie even naar de video-pagina klikken.

Regenwoud Mystic Beach

Regenwoud Mystic Beach 2